.

.

Изпрати на приятел Печат

Възстановяването на "Основи на робството и свободата" - част 4

В точките от 35 до 45 са описани резултатите, които ще последват при практикуването на десетте части. Тук нещата стават много интересни, като някои от точките приличат на призиви от реклама.  
35. Пред лицето на този, който постоянства в ахимса (нанавреждането), спира всяка враждебност.
Как не са се сетили през войните да го практикуват на фронта? Ако през втората световна война имаше такива практиканти на фронта, войната щеше да спре веднага и нямаше да има толкова много жертви. А може би са избягали от фронта, за да не виждат насилие пред лицето си и да оправдаят така резултата.
36. Когато сатя (правдивостта) неотклонно се съблюдава, думите продобиват силата да се превръщат в реалност.
Напълно естествено е, че правдивият не лъже, не изкривява действителността и следователно думите му са реални. Но и тук става въпрос за друго - за реалността и за това да си реален, да си това, което си и да не се правиш на друг.

Продължение...
Изпрати на приятел Печат

Възстановяването на "Основи на робството и свободата" - част 3

А сега да обърнем внимание на същността на текста. Първото, с което се захванах, бяха точките които описват практическата част. Това са тъй наречените осем стъпки на йога или Ащанга йога - както някои наричат този текст. Обясненията започват от 28 точка на втори раздел. В 29 точка са изброени осемте стъпки. Първата и втората стъпка имат по 5 части. В 30 точка са изредени петте части на първата стъпка. А в 31 точка са написани допълнителни уточнения към първата стъпка. Ето как обичайно се интерпретират 29 и 30 точка:
29. Моралното поведение (яма), вътреличностното поведение (нияма), позите  (асана), контролът върху дъха (пранаяма), отдръпването на сетивата (пратияхара), концентрацията (дхарана), медитацията (дхаяна) и дълбоката осъзнатост (самадхи) са осемте стъпала на Йога.
30.Ненасилието (ахимса), правдивостта, (сатя), некраденето (астея), целомъдрието (брахмачария) и неалчността (апариграха) съставляват яма.
32.Чистотата (шауча), доволството (сантоша), аскетизъм (тапас), учението (сваадхяая) и отдаването на Бог (ишварапранидхана) съставляват нияма - вътреличностното поведение. Тук  явно се призовава практикуващия да разиграва някакви роли на поведение.

Продължение...
Изпрати на приятел Печат

Възстановяването на "Основи на робството и свободата" - част 2

Продължих търсенето си в две насоки - едната е върху преведения от мен текст на български, а другата върху текста на санскрит. Проучването върху българския превод правех чрез практика на различни точки от текста. А върху санскрита - чрез анализи и сравнения на думи и срички.
След като имах и оригинала на текста, реших да го разчета за да видя какво пише там и да го сравня с печатния препис, на който се базират всички. И така, качих го този текст на компютъра, увеличих го, защото е писан много нечетливо и от времето буквите се бяха размазали. Започнах да го преписвам, естествено пак на деванагари шрифт. Това беше доста трудна задача и ми отне много дни в постоянно взиране в тия жълти листи с текста. Беше
много нечетливо написан. Все пак успях да го разчета и да го препиша четливо. Първото нещо което ми направи впечатление беше, че сричките са написани отделно една от друга. Това беше неочаквано, тъй като сричките се пишат свързано с черта отгоре им. Това е факт от изключителна важност както за текста, така и за по-нататъшната работа по него. По същия начин са написани ведите, които датират отпреди 3-3500 години.

Продължение...
Изпрати на приятел Печат

Седемте принципа на Хермес Трисмегист

Основите на езотеричното познание са положени преди около 6000 години от Хермес Трисмегист в Древен Египет. До нас са достигнали седемте основни принципа, върху които е основано неговото учение. Тяхното дълбоко разбиране и прилагане във всички сфери на живота е ключът към Мъдростта.
Седемте принципа на Хермес Трисмегист гласят:
Първият принцип: “Вселената е ментална”
Принцип на съответствието: “Както е горе, така е и долу и както е долу, така е и горе.”
Принцип на вибрацията: “Нищо не е в покой, всичко се движи, всичко вибрира.”
Принцип на полярността: “Всичко е двойствено, всяко нещо притежава два полюса. Противоположностите са еднакви по своята природа, но са различни по степента на вибрациите си.”

Продължение...
Изпрати на приятел Печат

Дионис и тракийския поход към Индия

Малцина знаят, че освен бог на виното и плодородието Дионис е известен също и като велик завоевател. Със своите вакханки и сатири той стига чак до Индия, покорява местното население и изгражда свещен град с име Ниса. Луций Ариан разказва, че преди идването на Дионис в Индия, местното население било номади непознаващи градове. Обличали се с кожи, ядели кора от дървета и сурово месо. Тракийския бог  им дал огъня, научил ги да орат и сеят, да правят вино, да строят, да коват оръжие, дал им също  закони и религия, като разбира се поставил себе си начело на новия пантеон. С други думи,  според Ариан Дионис е основателят на древната индийска цивилизация.

За далечното пътешествие на тракийския бог свидетелстват Филострат,  Еврипид, Хигинис, Цицерон, Сенека, Аполодор, Овидий, Нонус, Плиний, Страбон....Щом в толкова много извори се говори за забележителните деяния на Дионис, то походът му наистина трябва да се е състоял. За да може Херодот да нарече индийците най-големия народ, то някой е снабдил бащата на историята с тази информация, той лично не е пътувал из Централна Азия. За сметка на това траките са били известни с това, че са извършвали мащабни миграции на хиляди километри. Само те са могли да дадат на стария историк  данни за населението на далечна Азия. Преди Троянската война гърците не са били в състояние да навлезат дори в Черно море, та камо ли по-далеч.

Продължение...

Страница 6 от 16